dilluns, 11 de juliol del 2011

Volta per la vall de Sant Miquel (Alt Urgell)

Protegida dins del Parc Natural de l'Alt Pirineu, i situada en una fondalada, a mig camí entre el refugi de la Basseta i el de les Comes de Rubió, la vall de Sant Miquel i el seu entorn, ofereixen una massa forestal exuberant esquitxada de petits prats perfectament conservats pels ramats que encara hi pasturen.
Un paisatge idíl·lic perfecte per anar a passar-hi tot el dia.

Vall de Sant Miquel

Ubicació: Alt Urgell, Parc Natural de l'Alt Pirineu, Sant Joan de l'Erm.
Punt d'inici: Àrea d'esbarjo del bosc de Pallerols.
Accés: Des de Castellbò prenem la carretera en direcció al refugi de la Basseta de Sant Joan de l'Erm. Just abans d'arribar al refugi, a la corba on hi ha la font. Prenem una pista, a l'esquerra, que s'enfila cap a l'ermita de Sant Joan de l'Erm. Des de davant de l'ermita, prenem la pista que, cap a l'esquerra, baixa cap el coll de Leix. Travessem un tallafocs i deixem a mà dreta una pista abans d'arribar al coll de Leix, on conflueixen diverses pistes.
Ens hi fixem bé, i descobrim entre els arbres un pal indicador que assenyala la direcció que cal seguir per arribar a la casa Forestal de Pallerols i la vall de Sant Miquel.
Fem cas del que diu el pal, i prenem la pista que, per la dreta, baixa fins a trobar la casa forestal i l'àrea d'esbarjo del bosc de Pallerols on comença aquesta passejada.
Distància: uns 3 km
Pujada acumulada: 85 metres
Ruta: Àrea d'esbarjo del bosc de Pallerols – vall de Sant Miquel – collet del serrat de la Carbassa – barranc de Berbegués – àrea d'esbarjo del bosc de Pallerols.
Cartografia: Parc Natural de l'Alt Pirineu, Alpina. Escala 1:50.000
Dades d'interès: Boscos, prats i fauna de la Vall de Sant Miquel.
Observacions: Marques grogues marquen tota la ruta. Aigua abundant.

mapa icc escala 1:25.000

Vista aèria.

La ruta pas a pas.

Comencem a caminar des de l'aixopluc que hi ha a tocar de l'antiga casa forestal de Pallerols. Un casalot enorme, situat al mig del bosc, i completament abandonat.

Casa forestal de Pallerols.

Per la dreta del rierol remuntem la pista que ve del coll de Leix durant uns 300 metres fins a trobar, a mà esquerra, l'inici d'un camí carreter prohibit a la circulació de vehicles.
Fent cas de les marques de pintura groga, creuem el rierol i prenem el camí carreter que ens mena directament cap a la petita vall de Sant Miquel.

Entrada a la vall de Sant Miquel.

Creuem el rierol un altre cop just abans de superar una barrera que prohibeix el pas de vehicles de motor.
El camí carreter que seguim recórrer el fons de la vall paral·lelament al rierol que serpenteja entre els prats i els arbres.

Rierol que recórrer la vall.

Just quan l'Àreu s'endormisca, arribem al cortal d'en Gramós, on s'acaben els prats i el camí es bifurca. Prenem el brancal de la dreta que s'enfila enmig del bosc fins a un collet que travessa el serrat de la Carbassa on se'ns ajunta, per l'esquerra, un altre camí carreter.

Camí que s'enfila a la serra de Carbassa.

Sense deixar de seguir les marques grogues el camí carreter comença el descens cap al barranc de Berbegués.
Arribem a un gran prat on el camí es torna a bifurca. Prenem, altre cop, el brancal de la dreta que vorejant el prat ens deixa a la pista que baixa del coll de Leix.

Camí que voreja el prat de Berbegués.

Ja per acabar, prenem la pista cap a la dreta, en sentit descendent, fins ha arribar a l'antiga casa forestal de Pallerols, on hem començat i acabem aquesta passejada.