divendres, 30 de desembre del 2011

La font Groga (Vallès Occidental)

La reserva natural de la font Groga, que pren el nom de la font homònima, és un espai d'especial protecció del Parc Natural de Collserola. La reserva, de poc més de 112 ha, està situada íntegrament dins del terme municipal de Sant Cugat del Vallès, al voltant del torrent de la Salamandra.
El bosc de la Font Groga és d'especial interès perquè és una de les escasses mostres de bosc madur, format d'alzines i roures, que hi ha a la serra.

Font Groga.

Ubicació: Vallès Occidental, Serra de Collserola, Sant Cugat del Vallès.
Punt d'inici: Residència Vista Rica.
Accés: Prenc la carretera de l'Arrabassada BV-1417. Entre els Km 4 i 5, molt a prop de la cruïlla del Tibidabo, hi ha la residència de Vista Rica on hi ha una esplanada per deixar el cotxe.
Distància total: 2 km
Pujada acumulada: 95 metres
Ruta: Vista Rica – Mina de Sant Medir – Font de l'Estrangulador – Font Groga – Vista Rica.
Cartografia: Collserola, escala 1:20.000, editorial Alpina.
Punts d'interès: Fonts, bosc humit mediterrani.

ICC escala 1:10.000

La ruta pas a pas

Comencem a caminar des de l'esplanada que hi ha darrera la residència de Vista Rica, on hem deixat el cotxe.
D'esquena a les cases prenem el camí tallat amb una cadena, que hi ha uns metres a l'esquerra de la font.
Baixem pel camí envoltats d'un bosc madur, format bàsicament per alzines i roures, molt poc habitual al Parc.

Bosc d'alzines i roures.

Deixem enrere un sender que marxa per la dreta.
Arribem a una bifurcació on, momentàniament, abandonem l'ample camí que seguíem per prendre el sender que comença a mà esquerra.
Planegem engolits per l'espessa vegetació, fins arribar al final del sender, on hi ha la mina de Sant Medir.

Mina de Sant Medir

Galeria de la Mina de Sant Medir.

Retornem sobre els nostres passos fins al camí ample per on caminàvem abans de desviar-nos.
Seguim baixant pel camí ample fins a trobar una corba tancada vorejada per una mena de merlets.
Ens desviem, momentàniament, per un sender que s'inicia a la nostra esquerra fins a trobar, de seguida, la font de l'estrangulador amagada al fons del torrent.

Desfem el camí fins a la corba dels merlets i seguim baixant pel camí ample fins a la següent corba on s'inicia, a mà dreta, un nou sender.
Abandonem el camí que seguíem i prenem aquest nou sender que planeja fins a deixar-nos a la clariana del bosc on hi ha la font Groga.

Font Groga.

Envoltada per un mur que forma un semicercle, la font Groga es va donar a conèixer per les propietats curatives que s’atribuïen a les seves aigües durant una epidèmia de còlera al segle XIX. Sembla ser que el nom li ve donat pel color grogós de l’aigua rica en components ferruginosos.

L'aigua raja fresca pel broc.

Per tal que la ruta sigui circular, la tornada la farem per un sender que comença a l'esquerra de la font, a l'altra banda del pontet de fusta que han arranjat recentment.

Sender que puja cap a Vista Rica.

Sense por de perdre'ns pugem decididament pel sender que, en poca estona, ens deixa a l'aparcament de Vista Rica.

1. Molt interessant aquest indret. Em podries dir a quina altura es troba la Font Groga? Moltes gràcies i sort amb el blog :)