diumenge, 5 de febrer del 2012

Castell d'Orcau (Pallars Jussà)

Situat dalt d'un turó a la banda meridional de la Conca Dellà, el castell d'Orcau va formar part dels dominis del compte de Pallars.
Construït pels vols de l'any mil, el castell d'Orcau era un castell de frontera que separava els comtats catalans dels dominis andalusins.

Castell i poble d'Orcau.

Ubicació: Pallars Jussà, Conca Dellà, Orcau.
Punt d'inici: Orcau.
Accés: Circulant per la carretera C-74 entre Isona i Tremp, a prop del Km 49, prenem el trencall cap a Orcau per la LV-5112.
Distància total: 1,8 km
Pujada acumulada: 140 metres
Ruta: Poble d'Orcau – Castell d'Orcau – Poble d'Orcau.
Cartografia: Serra del Boumort, escala 1:20.000, editorial Piolet.
Punts d'interès: Restes del Castell d'Orcau i l'església de la Pietat

Mapa ICC, escala 1:20000

La ruta pas a pas

Ressegueim els carrerons del poble d'Orcau fins a la part més alta del poble.
Just a la façana d'una casa hi ha un cartell que indica la direcció que cal seguir per pujar al castell.

Sortint d'Orcau en direcció al castell.

Fent cas del cartell sortim del poble seguint un sender que passa entre les runes d'antigues cases.
Pugem, fent grans marrades i fent cas dels pals indicadors, pel vessant S del turó. Caminem envoltats d'oliveres i antics murs de pedra seca.

Oliveres i murs de pedra seca.

A mesura que anem pujant, les vistes sobre la plana de Tremp i el Montsec cada cop són més extenses.
Avui no hi ha boira a la plana, però altres vegades si que l'hem trobada, i és llavors, amb el mar de núvols als peus, que l'espectacle des de dalt del turó és immillorable.

El camí fa grans marrades.

El sender segueix pujant, i té tendència a girar cap llevant, des d'on, en pocs minuts, arribem als peus del Castell d'Orcau.
Ens plantem davant d'un plafó informatiu on llegim les característiques i una mica d'història del castell i de l'església de la Pietat.

Castell d'Orcau.
Església de la Pietat.

Tot el conjunt està força malmès, però les restes que en queden, encara permeten fer-se una idea prou acurada de les seves dimensions i característiques.
Segons ens informa al plafó explicatiu, el castell d'Orcau està documentat des de l'any 1010 com a castro Orcall.

Espitlleres del mur.

Va ser construït en el moment més intens de les ràtzies andalusines per les terres del Montsec i és per això que té un marcat caràcter defensiu.
Durant el segle XI, un cop esvaïda l'amenaça sarraïna, el castell esdevé un important centre logístic, alhora que exercirà de frontera entre els dominis de Pallars i els dominis urgellencs d'Arnau Mir de Tost.

Dormideta als peus del castell.

L'església romànica de la Pietat, també molt malmesa, tenia unes pintures murals romàniques que mostraven els apòstols i que ara es conserven al Museu Nacional d'Art de Catalunya.

Restes de pintures murals a l'església.

La tornada cap al poble d'Orcau la fem pel mateix camí per on hem pujat.